I dag fikk kona mi og jeg spørsmålet om vi vil
donere de befruktede eggene som er til overs etter prøverørsbefruktningen til
stamcelleforsking. Stamcelleforskning er utrolig viktig forskning som i
fremtiden kanskje kan føre til kurering av sykdommer som Parkinsons sykdom,
Alzheimers sykdom, hjerteinfarkt, slag, type I-diabetes og kanskje en dag
kreft. Men jeg mener ikke at det er verdt å ofre våre befruktede egg, som kan
bli til mennesker for noe som kanskje kan skje i fremtiden. Det finnes også
mange alternative metoder og steder forskere kan hente stamceller. De kan hente
stamceller i vev i voksne mennesker, i aborterte fortere og i navlestrengsblod.
Jeg forstår at cellene har forskjellige egenskaper avhengig av hvor man henter
dem, og at stamceller fra blastocyster kan produsere blodårer og blod-, hud-,
nerve- og hjertemuskelceller. Etter at en sædcelle har befruktet en eggcelle,
begynner det befruktede egget å dele seg. Etter hvert vil cellene gradvis
spesialisere seg og bli til de cellene som til sammen utgjør et nytt individ.
Er det verdt å ødelegge noe som kan bli til menneskeliv? Jeg vil heller at
eggene skal fryses ned og bli gitt videre til andre par om det er en mulighet.
Men våre egg, så lenge jeg har noe å si i saken, skal ikke drepes for noe som kanskje
eller kanskje ikke vil skje i fremtiden!
fredag 21. mars 2014
mandag 20. januar 2014
Halveringstid med terningkast
Elevøvelse 5
Camilla
Øhren Danielsen 20. januar 2014
Hensikt: Bruke terninger
for å simulere sannsynligheten for at radioaktive atomkjerner blir spaltet i
løpet av et visst tidsrom.
Utstyr: en papirkopp med 20 terninger.
Teori: Når ustabile atomkjerner omdanner seg sendes det ut radioaktive stoffer. Atomkjernen er bygget opp av protoner og nøytroner. (fellesnevneren for de to er nukleoner). Noe som er likt hos alle grunnstoff er at de har et konstant antall protoner i kjernen, men at antallet nøytroner varierer. Grunnstoffene har da forskjellige isotoper. Det er tre forskjellige radioaktive strålingstyper: Alfastråling, Betastråling og Gammastråling. For noen radioaktive stoffer er det stor sannsynlighet som at atomkjernene blir spaltet, og de har kort halveringstid. For andre er det liten sannsynlighet og de har lang halveringstid. Halveringstiden er den tiden det tar før halvparten av atomkjernene i det radioaktive stoffet er omdannet til andre atomkjerner.
Hva gjorde jeg?:
1. Jeg hadde 20 terninger i en kopp som jeg kastet samtidig. For hvert kast plukket jeg ut eventuelle 6-ere og kastet de gjenværende 10 ganger (eller til alle var 6-ere) på samme måte. For hver gang noterte jeg hvor mange som var igjen inn i en tabell. Dette gjentok jeg i fem serier. Jeg startet igjen med 20 terninger i hver serie.
Utstyr: en papirkopp med 20 terninger.
Teori: Når ustabile atomkjerner omdanner seg sendes det ut radioaktive stoffer. Atomkjernen er bygget opp av protoner og nøytroner. (fellesnevneren for de to er nukleoner). Noe som er likt hos alle grunnstoff er at de har et konstant antall protoner i kjernen, men at antallet nøytroner varierer. Grunnstoffene har da forskjellige isotoper. Det er tre forskjellige radioaktive strålingstyper: Alfastråling, Betastråling og Gammastråling. For noen radioaktive stoffer er det stor sannsynlighet som at atomkjernene blir spaltet, og de har kort halveringstid. For andre er det liten sannsynlighet og de har lang halveringstid. Halveringstiden er den tiden det tar før halvparten av atomkjernene i det radioaktive stoffet er omdannet til andre atomkjerner.
Hva gjorde jeg?:
1. Jeg hadde 20 terninger i en kopp som jeg kastet samtidig. For hvert kast plukket jeg ut eventuelle 6-ere og kastet de gjenværende 10 ganger (eller til alle var 6-ere) på samme måte. For hver gang noterte jeg hvor mange som var igjen inn i en tabell. Dette gjentok jeg i fem serier. Jeg startet igjen med 20 terninger i hver serie.
2. Så tok jeg resultatene
fra terningkastene og brukte tabellen jeg hadde laget til å lage en graf som
skulle illustrere forsøket. Dette er grafen jeg endte opp med. Summen av alle
kastene gjorde at jeg kan late som om vi hadde 100 terninger. Jo flere
terninger jo mer nøyaktig blir resultatet. Når vi da sier at jeg kastet 100
terninger er halveringstiden når det er 50 terninger igjen. Det oppnådde jeg da etter omtrent 4,1 kast. Vi kan si at jeg kastet terningene en gang i timen. Halveringstiden blir da 4,1 timer.
Kilder: Naturfag
3 for påbygging av generell studiekompetanse
søndag 12. januar 2014
Stjernehimmelen
Elevøvelse nr. 4
Camilla
Øhren Danielsen 10. januar 2014
Hensikt:
hensikten med forsøker er å observere stjernebilder og hvordan stjernene
beveger seg på himmelen.
1.
Først skulle jeg finne Karlsvogna. Karlsvogna er lett gjenkjennelig og et av de
mest kjente stjernebildene fordi det er lett å lokalisere det og kjenne det
igjen. Karlsvogna blir også brukt til å lokalisere andre stjerner på himmelen.
Den nest øverste stjerna i håndtaket er en dobbeltstjerne bestående av Mizar og
Alcor. Jeg kan kun se den ene stjernen, Mizar uten teleskop eller andre
hjelpemidler ettersom den er nærmere og lyser sterkere enn Alcor.
2. Så
skulle jeg finne Polarstjernen. Jeg bruker da Karlsvogna for å lokalisere den.
Jeg trekker da en linje fra Alkaid, som er den ytterste stjerna i håndtaket til
Karlsvogna og trekker den 4-5 linjestykker oppover. Slok fant jeg
polarstjernen. Polarstjernen er også kalt Polaris og er en av de stjernene som
er nærmest himmelens nordpol. Polarstjernen blir derfor brukt av mange til å
finne ut hvilken vei nord er.


3. Jeg
kom tilbake etter omtrent to timer for å se hva som hadde skjedd med
stjernehimmelen. Både Karlsvogna og Polarstjernen hadde flyttet seg i forhold
til huset mitt, hvor jeg sto i starten også. Egentlig er det ikke himmelen
eller stjernene som flytter på seg, selv om det kan virke slik. Det er jorda
som hele tiden roterer rundt sin egen akse slik at vi får dag og natt. Så i
virkeligheten er det jeg som har beveget meg, ikke stjernebildene.
4.
Etter jeg hadde studert stjernehimmelen en stund så jeg hvordan stjernehimmelen
flytett på seg. Fra huset mitt hvor jeg sto så det ut som at stjernene bevegde
seg fra vest mot sør. Jeg så først stjernebildet på nordhimmelen og så
forflyttet det seg til østhimmelen. Altså mot høyre, mot øst.
5. Etter
dette skulle jeg finne stjernebildet Kassiopeia. For å finne den måtte jeg se
fra Alkaid igjen, ytterst på hanken til Karlsvogna og videre gjennom
Polarstjernen. Stjernebildet er bygget opp av fem stjerner og er formet som en
W på skrå.
6. Så
skulle jeg lokalisere Andromedagalaksen. Dette gorde jeg ved å fortsette
gjennom Kassiopeia. Andromedagalaksen er den eneste galaksen vi kan se sett
bort fra vår egen galakse, Melkeveien. Andromedagalaksen er omtrent 2,3
millioner lysår fra jordkloden. Etter jeg hadde funnet Andromedagalaksen kunne
jeg lett lokalisere stjernebildet Pegasus som er formet som et rektangel.
7.
Etter dette lokaliserte jeg stjernebildet Svanen. Ved å finne det kunne jeg
finne stjernen Vega, som er en av de lyssterkeste stjernene på himmelen. Vega er en blåhvit stjerne som blir brukt som
utgangspunkt for skalaen som stjerners lysstyrke. Vega er tre ganger større enn
sola vår.
8. Ettersom jeg utførte denne elevøvelsen på
vinteren kunne jeg observere stjernebildet Orion. Dette stjernebildet består av
to stjerner ved navn Betelgeuse og Rigel. Betelgeuse er en rød kjempe og den 8.
mest lyssterke stjernen i Melkeveien mens Rigel er blåhvit og er den 7. Mest
lyssterke stjernen i Melkeveien. De har forskjellig farge og dette har med temperaturer
å gjøre. Betelgeuse har lavere temperatur enn Rigel og dermed lengre
bølgelengde også.
9. Under Orions belte finner man Orions sverd. Her kan man med
riktig utstyr se Oriontåken. Der blir det studert dannelse av nye stjerner og planetsystemer.
Man kan si at Oriontåken er en galaktisk fødestue.
10. Til venstre for Orions belte kunne jeg se Sirius som er himmelens
mest lyssterke stjerne (om vi ser bort ifra sola). Noen planeter kan være mer
lyssterke enn Sirius. Jeg så ikke noen av disse.
http://en.wikipedia.org/wiki/Orion%27s_Belt
mandag 9. desember 2013
Drivhuseffekten
Camilla Øhren Danielsen 9.
Desember 2013
Hensikt:
Hensikten med forsøket var å se hva som kommer
til å skje ettersom global oppvarming utvikler seg.
Utstyr:
To termometre
To plastbokser
Én glassplate
To linjaler
En lampe
To like store steiner
To like store isklumper
Lunkent vann
Kokeplate
Plastfolie
Forsøk 3,1:
hva skjer med havnivået når
temperaturen stiger?
Hva
gjør vi?
Vi har to plastbokser fylt med vann. En like
stor stein ligge i hver av boksene. To isklumper er også plassert i plastboksene,
men i den ene flyter den i vannet og i den andre ligger den oppå steinen. Den
ene plastboksen, med isen i vannet, har nå vann opp til 1,6 cm og den andre,
med isen på en stein har vann opp til 1,5 cm.
Hypotese:
Der isen ligger på steinen: (som på Sydpolen, Grønland)
Vi tror at når isen smelter vil vannstanden stige. Ettersom isen på
land vil smelte til vann vil mer vann komme til plastboksen.
Der
iser allerede ligger i vannet: (som på Nordpolen)
Vi tror ikke at vannstanden vil stige i denne plastboksen. Isklumpen
er allerede en del av vannet og vil ikke tilføre mer masse.
Hva
skjer faktisk?
Etter et par minutter hadde vannstanden i
plastboksen der isen lå på en stein begynt å øke 1 mm. Vannet i den boksen var
nå 1,6 cm. Vannstanden i den andre boksen hadde ikke økt.
5 min etter dette hadde vannstanden økt
ytterlige 2 mm i boksen der isen lå på en stein. Vannstanden i den andre boksen
hadde fortsatt ikke økt.
Etter enda 7 min hadde isen smeltet i begge
boksene. Vannstanden i boksen der isen hadde ligget oppå steinen hadde økt til
2 cm. I den andre boksen hadde isen også smeltet, men vannstanden var fortsatt
på 1,6 cm.
Vi brukte øyemål for å måle vannstanden på en
linjal. Kan ha sett feil
Konklusjon:
Vi hadde forutsett korrekt. Vannstanden økte
der isen lå på steinen og den økte ikke der den allerede lå i vannet.
Forsøk
3,2: Hvordan
oppstår drivhuseffekten?
Hva
gjør vi?
Vi skal undersøke om synlig lys og varmestråling slipper gjennom
en glassplate. Vi skal se på lyset gjennom en glassplate og uten, og kjenne på
varmen fra en kokeplate med og uten glassplate i mellom.
Vi skal også undersøke om det blir temperaturforskjeller mellom
vannet i to plastbokser når en av dem har folie over seg. Vi har lagt et
termometer i hver av plastboksene, tatt folie over den ene og plassert dem
under en lampe.
Hypotese:
Vi tror at styrken på lyset ikke vil endre seg så mye om det er en
glassplate i mellom.
Vi tror også at glassplaten vil skjerme noe av varmen fra kokeplata og
at det ikke vil føles like varmt med den i mellom.
Plastboksen som har plastfolie over seg tror vi vil bli varmere,
fortere enn den uten fordi plastfolien vil stenge all varmen som kommer inne.
Hva
skjer faktisk?
Lyset blir ikke hindret av glassplaten, men blir litt svakere.
Med glassplate i mellom kokeplate og hånd kjennes omtrent ikke varmen i
det hele tatt.
Etter 0 min: Plastboksen med folie er på 24 grader og den uten
er på 22.
Etter 5 min: ingen forskjell i temperatur.
Etter 10 min: Ingen øking i temperatur, men plastboksen uten
folie har sunket til 21 grader.
Etter 15 min: Ingen
forskjell i temperatur.
Feilkilder:
Det var for mye vann i boksene og for liten tid til å se noen
endring. Kan også hende at folien ikke var tett nok.
Konklusjon:
Hadde vi hatt bedre tid og mindre vann ville vi sett at
temperaturen i plastboksen med folie ville økt, mens temperaturen i den andre
ville holdt seg eller kanskje sunket. Dette er fordi plastfolien slipper inn
mye mer varme enn den slipper ut, akkurat som i drivhuseffekten.
Abonner på:
Innlegg (Atom)