Elevøvelse 6
Camilla Øhren Danielsen 28. april 2014
Hensikt: Hensikten med elevøvelsen var å se hvordan man kan
lage et batteri ved hjelp av to poler og en elektrolytt. Deretter skulle vi
måle spenningen.
Utstyr:
sitron (vi hadde kun en halv)
femtiøring
galvanisk spiker
sink
sølvkjede
voltmeter
amperemeter
multimeter
lyspære
Grunnen til at et batteri fungerer er på grunn av reaksjonene
som foregår inne i batteriet. Disse kalles redoksreaksjoner. En redoksreaksjon
er en reaksjon der det skjer elektronoverføring der den ene parten har en oksidasjon, (som vi får når et atom eller ion gir fra seg ett eller flere
elektroner) og den andre har en reduksjon
(som vi får når et atom eller ion tar opp ett eller flere elektroner.
Fremgangsmåte: Når vi hadde alt utstyr
klart begynte vi å sette opp forsøket. Vi klemte på sitronen for å få mest
mulig saft og væske (elektrolytt), plasserte femtiøringen og den galvaniske
spikeren i sitronen, koblet de til ledninger som vi så koblet til lyspæren. Det
var ikke sterk nok strøm til å få lyspæren til å lyse. Etter det koblet vi det
til voltmeteret og til slutt i multimeteret. Vi prøvde ut ulike kombinasjoner av metaller for å se hva som ga
størst utslag. Vi målte spenningen i volt (V) med et voltmeter og den
elektriske ladningen i mikroampere (mA) med et multimeter.
Resultater: Vi fikk bevist det
spenningsrekka tilsier; at jo lengre unna hverandre stoffene er i
spenningsrekka, jo større spenning oppstår. Stoffene i spenningsrekka er
sortert etter deres evne til å gi fra seg elektroner (oksidere). I
eksempelbildet under er noen metaller og hydrogen sortert etter minskende evne
til å gi fra seg elektroner. Den største spenningen vi fikk oppsto mellom sølv
og sink som stemmer med det rekkefølgen i spenningsrekken tilsier.
Våre resultater:
Kobber og
galvanisk spiker – 0,5 V, 0,51 mA
Sink og
galvanisk spiker – 0,2 V, 0,36 mA
Sink og
kobber – 0,6 V, 0,82 mA
Sølv og sink – 0,6 V, 1,11 mA
Sølv og sink – 0,6 V, 1,11 mA
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar